7 april - hot cross buns

Påskhelgen firades som sagt upp i Tauranga (30 mil från Hastings) tillsammans med Abbys familj. I lördags var det påskfrukost som stod på schemat. Men innan dess vaknade jag upp till att påskmaten hade varit och lämnat ett paket bredvid min säng, som innehöll ett chokladägg och ett armband. Frukosten bestod av toast, ägg och bacon och även några påskägg. Det som var speciellt var en bulle som heter "hot cross bun". Det är en bulle som man värmer som innehåller kanel, russin och på toppen är det ett kryss som är gjort av ägg vita (för utseendets skull). Jag har hört om denna bulle länge så jag har varit så nyfiken på att prova den. Den äts med smör som smälter eftersom den är varm och tillsammans blir det en jättegod kombination. Dom får helt klart mer än godkänt. Alla blev så förvånade över att jag aldrig provat en "hot cross bun" men det sådant här som är så roligt, att få vara med om deras traditioner. Efter frukosten begav jag och Abby oss till "Mt Maunganui" vilket är ett område i Tauranga. Det är ett väldigt populärt semesterställe och man kan även surfa där. Varför det heter "Mt Manuganui" är helt enkelt för att där finns ett berg där och detta berg kan man se i princip var man än är i Tauranga. Jag och Abby åkte dit för att gå en runda, runt berget och sedan kolla i affärer. Det var så himla vackert och rätt var det var kom solen fram så det blev riktigt bra väder. Senare samma dag gick jag tillsammans med Abbys mamma, syster och Ellie ner till stranden som ligger 5 minuter från där de bor för att känna på vattnet och gå en runda. Senare på kvällen när vi kom hem fick vi reda på att två timmar innan vi hade varit på stranden hade de setts hajar precis där vi var. Lite fräckt faktiskt. Igår morse körde vi hem igen och jag tackar och säger hejdå till Abbys familj för denna gången. 



Igår efter jag kommit hem åkte jag till Caleb. Vi åkte och handlade för att senare laga köttbullar och potatismos till hela hans familj. Det blev väldigt gott och uppskattat av alla och som grädde på mosen avslutade vi det med marängsviss. 
Så mysigt att kunna gå och plocka upp denna lilla prinsessan och gosa med henne, lilla Zariyah. 

I Nya Zeeland | |
#1 - - Anonym:

Vilken sötnos

Upp