27 april - Anzac

Nu var det några dagar sen jag skrev. Inte speciellt mycket har hänt mer än att jag försöker ta vara på de tre månaderna jag har kvar här.  De senaste dagarna har bestått av skola, fotboll, rundtur i Lyndsays bil samt Anzac day. I skolan rullar allt på som vanligt, inga större skillnader. Fotbollen har dragit igång ordentligt nu då jag har 3 träningar och 2 matcher per vecka framöver. Min förkylning är så gott som borta vilket är skönt då vi spelar första matchen med skolan nu på onsdag. Jag har sådan tur att jag hittat lag att spela med, i både fotbollen och touchen. Det har hjälpt mig med så mycket då jag träffat och lärt känna så många nya människor, vilket är något av det viktigaste av mitt utbytesår. Även i skolan träffar jag nya människor trots att jag har varit där i 9 månader. Gänget jag hänger med i skolan är så himla härligt och varje dag består av många skratt. Denna helgen har varit en långhelg då vi varit lediga idag pga Anzac day. Anzac day är en dag då man hedrar alla Nya Zeeländare och Australiensare som begav sig för att kriga i första världskriget som i år var 100 år sedan. Detta är väldigt stort i Nya Zeeland bla för att NZ inte är ett så gammalt land och har därför inte så mycket historia men framför allt för att så många dog. I fredags i skolan hade vi en Anzac assembly, en ceremoni då vi hade gäster från den Nya Zeeländska armen som kom och pratade och berättade om kriget. Vi sjöng även nationalsången, som jag för övrigt inte lärt mig än, men som jag verkligen vill lära mig. På lördagen vaknade vi 5 på morgonen för att åka till stan då där alltid hålls en ceremoni i gryningen. Säckpipa, gamla bilar, stridsvagnar, soldater, orkester, en timmes prat, för att inte glömma tre stridsflygplan flygande tillsammans över oss, sammanfattar ceremonin ganska bra. Det var verkligen häftigt att få uppleva detta då det är en viktig del av Nya Zeelands historia. 
Här pimpade vi Lyndsays bil då vi kände att det behövdes. 

Var och handlade och hittade då till min förvåning denna såsen. Caleb känner ägaren av affären som stannade och pratade med oss och då han fick reda på att jag var från Sverige berättade han att han hade varit där och hur vackert han tyckte att det var.

I Nya Zeeland | |
Upp