31 januari - innan jag kom till Nya Zeeland.. del 1

Tänkte nu skriva om några saker som jag inte tidigare visste om Nya Zeeland, som jag lärt mig under tiden jag varit här. 

Innan jag kom till nya Zeeland.. 

.. Visste jag inte att detta är "Kiwi" landet. En nya zeeländare kallar man för en kiwi. Nationalfågeln är en kiwifågel. Så detta är alltså ett utryck som används hela tiden. 

.. visste jag knappt var cricket var. Har hört talas om det men aldrig sett det spelas. Nu ser jag det på tv var och varannan dag. Varje lördag spelas det överallt i det olika parkerna runtomkring här och en match kan hålla på i flera timmar. Vi brukar även spela det i skolan ganska ofta. Inte riktigt favoritsporten men det är kul att lära sig nya sporter.  

.. visste jag inte att mitt namn skulle vara så svårt att uttala/läsa/stava. När jag kom hit sa Abby, Brent och Ellie "Kascha". När vi har upprop i skolan märker man direkt när dom kommit till mitt namn då dom stannar upp och säger "how the heck am I gonna say this?". Många byter plats på j:et och s:et så det blir "Kasja". Är ganska van vid allt detta nu men hade ingen aning att det skulle vara så svårt med mitt namn. 

.. visste jag inte att man enligt lagen inte får vara ensam hemma om man är under 14 år.  

.. visste jag inte att abort var så "förbjudet". Det är ingen lag på det, men det framgår tydligt att det inte är omtyckt här. Många sitter utanför sjukhuset med skyltar som säger "förbjud abort". Jag tror detta är en anledning till varför det finns så många tonårsmammor här som det faktiskt gör.

.. visste jag inte att lifta var olagligt att göra. Har en rolig historia att dela med mig av då. Och nej jag liftade inte med någon för så galen är jag inte, så mamma och pappa, don't worry. Hur som helst så var jag och Abby ut och gick och vi snackade om just detta. Detta var gången vi gick till Brents jobb vilket är ganska långt iväg. Vi var båda lite trötta så jag föreslog på skoj att vi skulle lifta. Dock gick vi på fel sida av vägen för att lifta, men jag sträckte ut tummen då jag såg att en bil kom. Detta visade sig då vara en civilpolis men som tur var stannade han inte. Phu..

Detta var en bild som gick runt på Facebook förut. Jag bor alltså där det står "Alcoholics". Dock inget jag märkt av haha. 

I Nya Zeeland | |
Upp