5 maj - marae

Idag har varit en väldigt kulturell dag. Då Lyndsays mamma är Maori, följde jag, Anne och Sarah med Lyndsay till hennes Marae idag då det var ett 100 års jubileum där. En Marae är ett ställe där det hålls begravningar för maoris. Det finns många över hela Nya Zeeland och man har en Marae som man tillhör tillsammans med hela sin släkt/klan. Jag har varit här tidigare då jag följde med Caleb och hans familj på en Tangi (begravning) för ett tag sen. Så Lyndsay och Caleb tillhör alltså samma Marae vilket innebär att de på något sätt är släkt. Vi kom dit vid lunchtid vilket logiskt nog innebar att det var dags för lunch. Det var flera hundra människor där och mat för varenda en och säkert hundra fler. Jag var helt klart den vitaste personen på stället och även den enda naturligt blonda. 
Detta är inuti själva Maraen. Här inne ställer man kistan, öppen så alla kan se personen som ligger där i. Vanligtvis finns det madrasser utspridda överallt då man under tre dagar (det är så länge en Tangi, pågår) sover där tillsammans med personen som gått bort. Bilderna på väggen är på personer som gått bort. 
Dessa är de första i denna klanen, alltså ledarna över denna Maraen. 
Här är Maraen utifrån. När man går in där måste man ta av skorna. Man får inte ha på sig någon form av hatt och inte heller får man äta eller dricka någonting där inne. 
När det är en Tangi sitter de som aldrig varit på en förut inne på dessa bänkarna för att få ett välkomnande av några andra som står mittemot. Vet inte riktigt hur detta går till då jag inte behövde göra det när jag var där sist. 
Anne, Lyndsay, jag och Sarah. 
I Nya Zeeland | |
#1 - - Anonym:

Roligt o intressant att läsa 👍😃

Upp