.. fortsättning - 24 juli

Efter ca 4 timmar var vi framme i Hamilton där vi mötte upp mina föräldrar. Jag fick säga hejdå till Sarah för andra gången och även sista gången. Jag och päronen begav oss till ett stort shoppingcenter följt av "Hamilton garden". Detta var inte höjdpunkten på resan men tycker ändå det var kul att ha sett hur Hamilton såg ut. Morgonen därpå körde vi en timme norrut till Matamata där vi skulle besöka Hobbiton. För er som inte vet vad detta är, så är det där Peter Jackson och hans crew spelade in delar av Hobbitfilmerna och även sagan om ringen. Det var ett riktigt coolt ställe att ha besökt och så himla vackert. Landskapet runt omkring var så fint, precis som många ställen i Nya Zeeland. Efter besöket i Hobbiton körde vi vidare till sommarorten Tauranga. Vi åkte till "the Mount" vilket är ett väldigt populärt ställe, speciellt på sommaren. Vi gick även upp för berget och fick se den fantastiska utsikten. Mycket mer hann vi inte med i Tauranga då vi nästa dag skulle vidare upp till Nya Zeelands största stad Auckland. Vi bodde mitt i staden så det var helt perfekt. Vi gick i affärer, shoppade en del, åkte upp i "sky tower" och gick ner till hamnen och kollade på alla båtarna. Följande dag gick vi ner till hamnen och tog färjan över till Devonport, en del i Auckland. Vi gick på den mysiga gatan och tittade in i de små butikerna som fanns där och då såg vi även en skylt där det stod "välkommen" och sedan en pil till vänster. Nyfikna följde vi pilen och kom sedan in i en liten mysig affär full med svensk inredning och även svenskt godis. Jag blev så uppspelt och var tvungen att köpa en påse med turkisk peppar. Ägaren av affären, Viktoria var nämligen svensk men var tyvärr inte där då hon var i Sverige för att hälsa på sin släkt. Vi traskade vidare och hade bestämd oss för att gå upp för "Mount Victoria". Detta tog bara några minuter men vilken utsikt vi fick se. Vi såg hela auckland från andra sidan av hamnen och alla båtarna som var i vattnet framför oss. Kan inte riktigt förstå vilka fantastiska vyer Nya Zeeland har att bjuda på. I Auckland stannade vi i två nätter och sista dagen besökte vi "Kelly Tarlton's aquarium". Där var jag för över ett år sedan, då jag precis kom till Nya Zeeland. Dock ville mamma se vad det var så vi tog en sväng dit. Vid tvåtiden samma dag blev vi upphämtad av en buss som skulle ta oss till flygplatsen. Det var alltså slut på mitt äventyr i Nya Zeeland. Jag sitter i skrivandets stund på flyget från Sydney till Dubai och har ca 2 timmar kvar på denna flygningen. I Dubai stannar vi i några dagar innan det är dags att åka tillbaka till Sverige. 


I Nya Zeeland | |
#1 - - Therese:

Tråkigt att det är slut på din resa (men självklart skönt för dig att komma hem!). Jag hoppas att du har haft det riktigt bra och det har varit väldigt roligt att få läsa om din vardag på andra sidan jordklotet. :) Förhoppningsvis kommer jag själv till Nya Zeeland en dag så att jag kan få se landet med egna ögon.
Välkommen hem till Sverige!

Upp